Slimmer zoeken met Google Search Operators
Geschreven door Marloes op 17 maart 2025
Heb je ooit eindeloos gezocht naar iets specifieks op Google zonder het juiste resultaat te vinden? Je bent niet de enige! Gelukkig is er een oplossing: Google Search Operators! Klaar om je Google-skills naar een hoger niveau te tillen?
Wat zijn Google Search Operators?
Een Google Search Operator is een speciaal zoekcommando waarmee je gerichter kan zoeken in de zoekresultaten van Google. Je kunt hierdoor sneller informatie vinden, zoals bepaalde pagina’s van een bepaalde website, bestandstypes of pagina’s met een specifiek zoekwoord in de titel.
Stel, je wilt een lasagne recept, maar zonder kaas.
🔎 “lasagne recept”
Als je zoekt op “lasagne recept” krijg je allerlei recepten waar vaak ook kaas in zit. Met een Google Search Operator kan je dit slimmer aanpakken.
🔎 “lasagne recept -kaas”
Nu krijg je alleen recepten zonder kaas, omdat we het woord “kaas” hebben uitgesloten. Door een Google Search Operator te gebruiken, kun je dieper zoeken in Google en tijd besparen.
Hoe gebruik je Google Search Operators?
Het leuke aan Google Search Operators is dat ze erg eenvoudig te gebruiken zijn. Je hoeft dus geen senior online marketeer of high-end developer te zijn. Je opent Google en typt de Google Search Operator gewoon in de zoekbalk. Een kind kan de was doen!

Overzicht van Google Search Operators
Wil jij je Google-skills naar een nog hoger niveau tillen? Combineer dan meerdere Search Operators met elkaar om nóg specifieker te zoeken.
| Google Search Operator | Doel | Voorbeeld |
| “ “ | Zoek naar resultaten waarin een woord of zin voorkomt. | “steve jobs” |
| OR | Zoek naar resultaten gerelateerd aan X of Y | Jobs OR gates |
| AND | Zoek naar resultaten gerelateerd aan X en Y | Jobs AND gates |
| – | Zoek naar resultaten waarin een woord of zin niet voorkomt | Jobs -apple |
| * | Zoek naar resultaten die overeenkomen met een willekeurig woord of zinsdeel | Steve * apple |
| () | Combineer meerdere zoekopdrachten in één zoekopdracht | (ipad OR iphone) apple |
| define: | Zoek naar de definitie van een woord of zin | define: entrepreneur |
| cache: | Zoek naar de meest recente cache van een webpagina | Cache:apple.com |
| filetype: | Zoek naar een bepaalde bestandstypen | Apple filetype:pdf |
| site: | Zoek naar resultaten van een bepaalde website | Site:apple.com |
| related: | Zoek naar sites die gerelateerd zijn aan een bepaald domein | Related:apple.com |
| intitle: | Zoek naar pagina’s met een bepaald woord in de title-tag | Intitle: apple |
| allintitle: | Zoek naar pagina’s met meerdere woorden in de title-tag. | Allintitle:apple iphone |
| inurl: | Zoek naar pagina’s met een bepaald woord in de URL | Inurl: apple |
| allinurl: | Zoek naar pagina’s met meerdere woorden in de URL | Allinurl: apple iphone |
| intext: | Zoek naar pagina’s met een bepaald woord in de inhoud | Intext: apple iphone |
| allintext: | Zoek naar pagina’s met meerdere woorden in de inhoud | Allintext: apple iphone |
| weather: | Zoek naar het weer op een locatie | Weather: tilburg |
| map: | Dwing Google om Google Maps resultaten te tonen | Map: tilburg |
| movie: | Zoek naar informatie over een film | Movie: the joker |
| in: | Converteer de ene eenheid naar de andere | $329 in EUR |
| source: | Zoek naar resultaten van een bepaalde bron in Google News | Apple source:the_verge |
| before: | Zoek naar resultaten van voor een bepaalde datum | Apple before:2025-01-01 |
| after: | Zoek naar resultaten van na een bepaalde datum | Apple after:2025-01-01 |
Bron: Ahrefs – Google Search Operators: The Complete List
Let op: Google verandert voortdurend waardoor sommige Google Search Operators verouderd raken. Kijk altijd kritisch naar de getoonde zoekresultaten en pas eventueel je manier van zoeken aan wanneer de resultaten niet aansluiten op je zoekopdracht.
Zo gebruiken wij Google Search Operators
Aan het begin van dit artikel gaven we een vrij simpel voorbeeld: een zoekopdracht om een lasagnerecept zonder kaas te vinden. Maar als online marketeers gebruiken wij de Google Search Operators natuurlijk niet voor het op zoeken van een leuk recept. Ten minste, niet onder werktijd ;)!
Wij zetten Google Search Operators dagelijks in om voor onze klanten strategische inzichten en concurrentievoordelen te behalen. We geven je 4 praktijkvoorbeelden.
Indexatie problemen
site:takt-online.nl
Om te bepalen of een website goed wordt geïndexeerd in Google starten we altijd met het controleren van de “site” Google Search Operator. Hierdoor kunnen we snel zien hoeveel pagina’s zijn opgenomen in de zoekresultaten en of er belangrijke pagina’s ontbreken.
Daarnaast controleren we of de overgang van www. naar non-www. en van http naar https goed is ingesteld. Samengevat: we willen niet zowel www. als non-www. resultaten tegen komen. Dit geldt ook voor http- en https-resultaten.
Duplicate content
site:takt-online.nl “google search operators”
Duplicate content kan een negatieve invloed hebben op de organische vindbaarheid van een website. Door de “site” en “zoekwoord” Google Search Operators met elkaar te combineren, controleren we op dezelfde of sterk overeenkomende content op meerdere pagina’s voorkomt. Je kunt zo pagina’s identificeren die mogelijk intern met elkaar concurreren op dezelfde zoekterm.
Lokale concurrentieanalyse
-site:takt-online.nl “seo specialist tilburg”
Wanneer je start met het optimaliseren van je organische vindbaarheid, is een lokale concurrentieanalyse een belangrijke eerste stap. Door de “site” en “zoekwoord” Google Search operators met elkaar te combineren, krijgen we inzicht in welke bedrijven lokaal goed scoren en welke strategieën zij toepassen. Dit helpt ons te bepalen waar kansen liggen.
Identificeren van interne link kansen
site:takt-online.nl “SEO tips”
Om interne linkkansen te identificeren, gebruiken we de “site” Google Search Operator in combinatie met relevante zoekwoorden. Hierdoor kunnen we snel alle pagina’s van een website in kaart brengen die gerelateerd zijn aan een specifiek onderwerp. Dit helpt ons om logische interne links toe te voegen naar belangrijke pagina’s, waardoor de gebruikservaring verbetert en de SEO-waarde beter wordt verdeeld binnen de website.
Oefening baart kunst!
Door actief aan de slag te gaan met de Google Search Operators, leer je de zoekmachine als een echte specialist te gebruiken. Experimenteer, ontdek nieuwe combinaties en optimaliseer je zoekopdrachten om sneller en relevantere resultaten te vinden.