Terug naar het overzicht

Zo verzamel je Google reviews [2024]

Geschreven door Marloes op 20 december 2023

Het is steeds belangrijker om online het vertrouwen van consumenten te winnen. Reviews zijn hier bij uitstek geschikt voor. In een ander blogartikel vertelde we over de voordelen van reviews en de verschijningsvormen. Maar hoe kun je dit het beste oppakken? In dit artikel laten we in 5 stappen zien hoe je Google reviews verzamelt.

Stap 1: Google bedrijfspagina

Binnen dit artikel gaan we ervan uit dat jouw onderneming al toegang heeft tot een eigen Google bedrijfspagina. Indien dit niet zo is kun je jouw Google Bedrijfspagina aanmaken of claimen. Het aanvragen kan even duren, dus ga hier zo snel mogelijk achteraan! 

google reviews verzamelen - google bedrijfsprofiel

Stap 2: Google je eigen bedrijfsnaam

Zorg dat je bent ingelogd met je Google-account en Google je eigen bedrijfsnaam.

Stap 3: Je review link achterhalen

Wanneer je op Google je eigen bedrijfsnaam hebt opgezocht, verschijnen de beheerder functies van jouw Google Bedijfspagina. Klik rechts onderin het menu op ‘Vragen om reviews’.

Zie je de beheerder functies niet nadat je jouw bedrijfsnaam hebt opgezocht? Controleer dan of je bent ingelogd in Google met het juiste Google-account! Dit Google-account moet gekoppeld zijn aan het Google Bedrijfsprofiel.

Je krijgt vervolgens een pop-up scherm te zien met daarin een link naar het reviewformulier van jouw bedrijfspagina.

google reviews verzamelen - review link

Stap 4: Denk aan de klant!

Oké, het is gelukt om je review link te achterhalen. Nu is het tijd om de reviews te gaan verzamelen. Maar denk eerst goed na, hoe wil je de link gaan delen? Wil je jouw klanten benaderen via e-mail of bijvoorbeeld via WhatsApp? Ons advies: gebruik het kanaal waarmee je eerder al het klantcontact hebt onderhouden.

Stap 5: Vragen maar!

Het zou natuurlijk fijn zijn als iedere (tevreden) klant uit zichzelf een review schrijft. Helaas is dit niet het geval. Het is daarom verstandig om er gewoon om te vragen. Denk hierbij wel goed na over de tonatie en insteek van je bericht. 

Een voorbeeld mail:

“Beste (klant),

Onlangs heeft u gebruik gemaakt van onze dienstverlening, waarvoor onze dank! Wij hopen dat u tevreden bent en zijn dan ook erg benieuwd naar uw ervaring. Hiermee kunnen wij namelijk onze dienstverlening verbeteren. Wij willen u daarom vragen uw mening via een review met ons te delen. Dit kan eenvoudig via de onderstaande link!”

Door een mail te sturen waarin je aangeeft open te staan voor feedback motiveer je mensen om positiever te reageren. Wel zo fijn!

Twijfel je nog over het gebruik van reviews? Lees dan ons artikel over het belang van reviews of neem contact met ons op om jouw situatie te bespreken.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen in onze kennisbank