ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Zo verzamel je Google Reviews in 4 stappen | Takt Online
Marketing - Reviews
2 minuten leestijd, 22 december 2021

Zo verzamel je Google reviews

Marloes Buijk

Het is steeds belangrijker om online het vertrouwen van consumenten te winnen. Reviews zijn hier bij uitstek geschikt voor. In een recent blogartikel vertelde we over de voordelen van reviews en de verschijningsvormen. Maar hoe kun je dit het beste oppakken? In dit artikel laten we in 4 stappen zien hoe je Google reviews verzamelt.

Stap 1: Google bedrijfspagina

Binnen dit artikel gaan we ervan uit dat jouw onderneming al toegang heeft tot een eigen Google bedrijfspagina. Indien dit niet zo is kun je jouw Google Bedrijfspagina aanmaken of claimen. Het aanvragen kan even duren, dus ga hier zo snel mogelijk achteraan! 

Voorbeeld Takt Online Google Bedrijfspagina

Stap 2: Een review link aanmaken

Log in op de Google bedrijfspagina van jouw onderneming. Klik links in het menu op de homepagina en scroll vervolgens naar beneden tot je bij het onderdeel ‘meer reviews ontvangen’ bent. Klik vervolgens op de knop ‘Reviewformulier delen’. Je krijgt nu een pop-up scherm te zien met daarin een link naar het reviewformulier van jouw bedrijfspagina.

Extra tip: Klik op het potlood naast de link om de tekst aan te passen. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen bedrijfsnaam invoeren. Hierdoor ziet jouw link er persoonlijker en betrouwbaarder uit. Wel zo handig.

Stap 3: Denk aan de klant!

Oké, het is gelukt om een link te maken naar jouw review formulier. Nu is het tijd om de reviews te gaan verzamelen. Maar denk eerst goed na, hoe wil je de link gaan delen? Wil je jouw klanten benaderen via e-mail of bijvoorbeeld via WhatsApp? Ons advies: gebruik het kanaal waarmee je eerder al het klantcontact hebt onderhouden.

Stap 4: vragen maar!

Het zou natuurlijk fijn zijn als iedere (tevreden) klant uit zichzelf een review schrijft. Helaas is dit niet het geval. Het is daarom verstandig om er gewoon om te vragen. Denk hierbij wel goed na over de tonatie en insteek van je bericht. 

Een voorbeeld mail:

“Beste (klant),

Onlangs heeft u gebruik gemaakt van onze dienstverlening, waarvoor onze dank! Wij hopen dat u tevreden bent en zijn dan ook erg benieuwd naar uw ervaring. Hiermee kunnen wij namelijk onze dienstverlening verbeteren. Wij willen u daarom vragen uw mening via een review met ons te delen. Dit kan eenvoudig via de onderstaande link!”

Door een mail te sturen waarin je aangeeft open te staan voor feedback motiveer je mensen om positiever te reageren. Wel zo fijn!

Twijfel je nog over het gebruik van reviews? Lees dan ons artikel over het belang van reviews of neem contact met ons op om jouw situatie te bespreken.