Zo maak je een Mollie-account aan!
Geschreven door Marloes op 16 maart 2023
Als je producten of diensten online wil verkopen, moet je website online betalingen kunnen faciliteren. Hiervoor heb je een payment service provider nodig. Wij adviseren onze klanten gebruik te maken van Mollie. In dit artikel leggen we uit hoe je een Mollie-account aanmaakt, wat de kosten zijn en waar je op moet letten.
Wat is Mollie?
Mollie is een Nederlandse payment service provider die bedrijven in staat stelt om online betalingen te ontvangen. In Nederland maken meer dan 130.000 online retailers gebruik van Mollie. Mollie accepteert diverse binnen- en buitenlandse betaalmethodes zoals iDeal, creditcard, Paypal, bankoverschrijvingen, Bancontact (België) en Sofort (Duitsland). Zo kunnen bezoekers van je website altijd eenvoudig met hun gewenste betaalmethode betalen.
Wat zijn de kosten van Mollie?
Eén van de voordelen van Mollie is dat ze geen minimumkosten of abonnementskosten rekenen. Het aanmaken van een account is helemaal gratis en je kunt je account op elk moment annuleren. Je betaal alleen voor geslaagde transacties.
Een overzicht van de kosten van populaire betaalmethodes:
Betaalmethode | Markt | Kosten per transactie |
iDEAL | Nederland | € 0.29 |
Mastercard | Peroonlijk (Europese Unie) | € 0.25 + 1.8% |
Mastercard | Zakelijk & buiten EU kaarten | € 0.25 + 2.9% |
Paypal | Wereldwijd | € 0.10 + Paypal tarief |
SEPA-overboeking | Europa | € 0.25 |
Bancontact | België | € 0.39 |
Sofort | Europa | € 0.25 + 0.9% |
American Express | Werelwijd | € 0.25 + 2.9% |
Bekijk alle verschillende transactiekosten van Mollie
Hoe maak je een Mollie-account aan?
Een Mollie-account aanmaken is binnen 15min aangemaakt. Er zitten geen directe kosten aan verbonden.
Zorg dat je de volgende gegevens bij de hand hebt:
- gegevens van je bedrijf
- persoonlijke informatie en een geldig legitimatiebewijs van de belanghebbende
- een live website met zichtbare prijzen en contactinformatie
- een geldige bankrekening van je organisatie
Zorg dat de volgende informatie duidelijk op je website vermeld staat:
- prijs en beschrijving van de goederen of diensten die je aanbiedt
- alle relevante algemene voorwaarden voor je klanten
- de handelsnaam en je kvk-nummer of btw-nummer
1. Start het aanmeldproces
Ga naar https://my.mollie.com/dashboard/signup?lang=nl om te starten met het aanmeldproces. Vul je gegevens in en bevestig je e-mailadres met de verificatiemail.
2. Account instellen
Stel je account in door gegevens aan te leveren van je bedrijf, de belanghebbend en je website.
3. Kies de gewenste betaalmethodes
Activeer de betaalmethodes die je wilt aanbieden op je website. In je Mollie-account kun je ten alle tijden eenvoudig betaalmethodes activeren en deactiveren.
4. Verifieer je zakelijke bankrekening
Om betalingen te kunnen ontvangen moet er een zakelijke bankrekening worden gekoppeld. Na het invullen van de gegevens moet de bankrekening geverifieerd worden door via iDEAL € 0,01 te betalen.
5. Geef de API-key door aan je webdeveloper
Je hebt nu succesvol een Mollie-account aangemaakt. De laatste stap is het koppelen van je Mollie-account aan je website. Hiervoor heeft jouw webdeveloper de API-key nodig. Met de Test API-key kan het hele betaalproces gecontroleerd worden zonder daadwerkelijk een bedrag af te rekenen. Met de Live API-key kunnen transacties worden voltooid. Let op: de live API-key is pas beschikbaar wanneer Mollie jouw profiel heeft goedgekeurd.
Ga je Mollie gebruiken? Hou hier dan rekening mee!
Controle na de eerste transactie
Na de eerste transactie via de live-key controleert Mollie je account. Heb jij de uitbetaalfrequentie op elke werkdag of wekelijks staan? Dan kan het voorkomen dat je bij de eerste betaling langer moet wachten. Na goedkeuring wordt de transactie op de eerstvolgende betaaldatum uitbetaald. Dit kan 1 tot 3 werkdagen duren, maar soms ook 1 tot 2 weken.
Inactief Mollie-account
Als er voor een langere periode geen betalingen worden ontvangen, kan Mollie besluiten je Mollie-account uit te schakelen. Bezoekers kunnen dan op jouw website geen betaalmethoden meer selecteren in het afrekenproces. Worden er bepaalde periode weinig tot geen transacties uitgevoerd op jouw website? Controleer dan af en toe je Mollie-account!
Veelgestelde vragen over Mollie
Wanneer word je uitbetaald?
Je kunt in je account zelf aangeven hoe vaak Mollie moet uitbetalen. Je kunt kiezen uit elke werkdag, één keer per week, twee keer per week, één keer per maand of twee keer per maand. Per betaalmethode kan de uitbetaalfrequentie verschillen.
Heb je een kvk nummer nodig voor Mollie?
Ja, je hebt een kvk-nummer nodig voor het aanmaken van een Mollie-account.
Is Mollie hetzelfde als iDEAL?
Mollie en iDEAL zijn niet hetzelfde. Mollie is een payment provider service en iDEAL is een betaalmethode. Via een payment provider service kun je gebruik maken van diverse betaalmethodes, zoals iDEAL.
Vragen over het aanmaken van een Mollie-account?
Heb je vragen over het faciliteren van betalingen op jouw website of het aanmaken van een Mollie-account? Neem dan contact met ons op. Wij denken en kijken graag met je mee!