Google is de grootste zoekmachine ter wereld. De meeste Nederlanders starten hier dan ook hun online zoektocht. Adverteren op Google kan daarom een zeer interessante en effectieve manier zijn om in beeld te komen bij je potentiële klanten. Daarnaast heeft online adverteren een groot voordeel ten opzichte van offline adverteren (print, billboards etc): de data is inzichtelijk! Zo kan je precies bijhouden of je advertenties wel of niet rendabel zijn. Loopt het niet als verwacht? Met één klik op de muis pauzeer je de advertenties.
Oké je hebt besloten om te gaan adverteren op Google. Maar waar moet je beginnen? Wij leggen je in een paar stappen uit hoe je dit kan aanpakken.
1. Een Google Ads account aanmaken
Om te beginnen met Google Ads ga je naar de website en klik je op ‘nu starten’. Als je nog geen Google account hebt moet je deze eerst aanmaken. Wij raden aan om hier een zakelijk account voor te gebruiken en dus geen gebruik te maken van een persoonlijk Gmail account.
2. Een campagne starten
Om te starten met jouw eerste Google advertentie gaan we eerst een campagne aanmaken. Dit doe je door in het menu aan de linkerzijde eerst op ‘Campagne’ te klikken en vervolgens op het blauwe plusje te klikken. Google Ads vraagt je nu om een keuze te maken uit één van de drie verschillende advertentiedoelen; meer gesprekken ontvangen, meer website verkopen of aanmeldingen genereren of meer bezoekers naar je fysieke locatie trekken. Selecteer één doel en klik op ‘Volgende’.
Als dit je eerste ervaring met adverteren op Google is raden wij aan te kiezen voor ‘meer website verkopen of aanmeldingen genereren’.
3. Geef een omschrijving van je bedrijf
Deze stap spreekt voor zichzelf! Vul je bedrijfsnaam en de website in en klik vervolgens op ‘Volgende’.
4. Selecteer een plaats of gebied
Je kunt nu aangeven in welke steden, dorpen en/of gebieden je wilt adverteren. Ga je lokaal, regionaal, nationaal of internationaal adverteren? Dit is geheel afhankelijk van het type bedrijf wat je hebt en de branche waarin deze zich bevindt. Voor een bakker in Tilburg is het niet aantrekkelijk om te adverteren in Amsterdam, terwijl dit voor een online webshop misschien wel het geval is. Het is daarom belangrijk dat je jezelf afvraagt waar jouw potentiële klant zich bevindt.
5. Zoekwoorden instellen
Om te zorgen dat jouw advertenties naar boven komen op het juiste moment is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden bepaalt. Je kan hierbij onderscheid maken tussen algemene- en specifieke zoekwoorden. Een algemeen zoekwoord is bijvoorbeeld ‘kinderfiets’ en een specifiek zoekwoord is bijvoorbeeld ‘paarse kinderfiets 22 inch’. Afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord en het aantal adverteerders dat voor het desbetreffende zoekwoord hebben gekozen bepaald Google de prijs van een advertentie. Het is daarom van belang dat je hierin strategische keuzes maakt.
Maar hoe bepaal je nou de juiste zoekwoorden? De beste manier om dit te achterhalen is door een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uit te laten voeren. Aangezien hier veel factoren bij komen kijken raden wij aan je hierin te laten adviseren door een expert. Doe je dit liever zelf? Google geeft je een aantal suggesties die je eventueel zou kunnen gebruiken. Wij raden je aan niet meer dan 10 zoekwoorden te selecteren.
6. De advertentie schrijven
We zijn eindelijk aangekomen bij het opmaken van de advertentie. De teksten die je hier invult zullen worden getoond aan je doelgroep wanneer deze hebben gezocht naar jouw eerder geselecteerde zoekwoorden. Google heeft deze stap al aardig voorgekauwd, je ziet namelijk precies hoeveel letters je waar kan gebruiken. Wij raden je aan goed te luisteren naar de aanwijzingen die Google je hier geeft. Tip: verwerk een ‘call to action’ ofwel een incentive in de beschrijving van je advertentie. Klaar? Klik op opslaan en doorgaan.
7. Het bepalen van het budget
Je hebt een locatie gekozen, zoekwoorden bepaalt en de advertentie geschreven. Bijna klaar! Nu is het tijd voor het bepalen van het budget. Google Ads geeft je een drie aanbevelingen op basis van de informatie die je in de voorgaande stappen hebt ingevuld. Als dit je eerste advertentie wordt raden wij je aan niet gelijk met het hoogste aanbevolen budget te beginnen. Probeer het eerst eens een maandje op je gemak uit. Onder de aanbevolen opties heb je ook de mogelijkheid om zelf een budget in te voeren. Stel je budget in en klik vervolgens op ‘Volgende’. Google Ads stuurt je naar een overzichtspagina waar je alle informatie nog even kan controleren. Geen zorgen! Ook wanneer de advertentie live staat kan je indien nodig nog wat details aanpassen.
8. Het instellen van de facturering
Nu je alles hebt klaar gezet hoef je enkel nog je betalingsgegevens in te voeren. Voordat je kan starten gaat Google Ads eerst je betalingsgegevens verifiëren. Let op! Dit kan maximaal vijf werkdagen duren maar in de meeste gevallen gebeurd dit binnen 1 à 2 werkdagen.
9. Ready, set, GO!
Gefeliciteerd! Je hebt je eerste advertentie campagne succesvol opgezet. Je hoeft nu alleen nog maar even te wachten totdat Google Ads je campagne heeft goedgekeurd. Hierna zal de advertentie zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Handig om te weten: binnen het overzichtscherm van Google Ads zie je bolletjes achter je campagne staan. Je kunt klikken op het bolletje om je campagne te pauzeren.
Neem de tijd en optimaliseer de Google advertentie
Nu je advertentie live staat is het belangrijk dat je de data gaat analyseren. Welke zoekwoorden zorgen voor veel of weinig vertoningen? En welke zoekwoorden zorgen voor kliks naar je website? Aan de hand van deze data kan je de advertentie gaan optimaliseren. Maar, geen haast! Laat de advertentie een tijdje draaien voordat je gaat optimaliseren.
Hulp nodig bij jouw advertentie?
Google advertenties kunnen erg efficiënt zijn als je ze goed inzet. Lukt het jou nog niet helemaal om effectief te adverteren op Google of wil je jouw advertentie omzetten in een complete marketingcampagne? Neem dan contact met ons op. Onze online marketing specialisten helpen je graag verder.