ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Win het vertrouwen van je klanten met online reviews - Takt Online
Marketing & optimalisatie
4 minuten leestijd, 31 maart 2021

Win het vertrouwen van je klanten met online reviews

Patrick Sloot

Heb je vragen?

Neem contact op met Patrick Sloot als je meer wilt weten. Hij helpt je graag!

Contact

Het internet heeft enorm veel mogelijk gemaakt. Het is tenslotte nog nooit zo eenvoudig geweest om online boodschappen te doen of je volgende vakantie te plannen. Maar dit bracht ook nadelen met zich mee. Het fysieke contact tussen consumenten en bedrijven is afgenomen. Vroeger vertrouwde je de winkelier op zijn blauwe ogen. Dit is tegenwoordig toch wat lastig via een beeldscherm. Maar hoe win je online het vertrouwen van de consumenten? Je ziet het vast niet aankomen.. reviews! In dit blogartikel vertel ik je meer over de voordelen van reviews en de verschijningsvormen. 

De voordelen van reviews

Één van de belangrijkste voordelen van reviews is het winnen van vertrouwen, ook wel sociale bewijskracht genoemd. Maar, dat is natuurlijk niet alles. Reviews kunnen namelijk ook bijdragen aan je online vindbaarheid en het verbeteren van je dienstverlening. Ik neem ze één voor één even met je door.

Sociale bewijskracht

Zoals ik eerder al aangaf, kan de consument jou als winkelier online niet in de ogen aankijken. De consument gaat daarom online op zoek naar andere signalen om te kunnen bepalen of jij als bedrijf betrouwbaar bent. Het is daarom belangrijk om je betrouwbaarheid online te tonen. Een voorbeeld: bedrijf A en bedrijf B verkopen beide planten. Honderden mensen geven online aan dat ze erg tevreden zijn over bedrijf A. Over bedrijf B is daar in tegen weinig te vinden. Consumenten zullen eerder geneigd zijn een plant bij bedrijf A te kopen omdat dit bedrijf betrouwbaarder overkomt. Dit noemen we ook wel sociale bewijskracht. 

Betere vindbaarheid dankzij reviews

Google reviews vindbaarheid

Het is nog nooit zo moeilijk geweest om goed te scoren in de zoekresultaten van Google. Waar je voorheen enkel met lokale concurrenten te maken had, zijn nu alle regionale concurrenten één klik van je verwijderd. Met alleen mooie foto’s en sterke teksten kom je er helaas niet meer. Naast de consument ziet ook Google reviews als een indicatie van betrouwbaarheid. Wanneer je reviews hebt geïntegreerd op je website zal Google je belonen in je pageranking. Dit is de score die Google je website geeft, gebaseerd op een complex algoritme van factoren. Natuurlijk sta je hierdoor niet gelijk op nummer één in de zoekresultaten, maar alle kleine beetjes helpen. Pas op, Google houdt niet van bedriegers. 

Feedback helpt met groeien

Soms hoor ik van klanten dat ze liever geen reviews gebruiken. Waarom niet? Ze zijn bang voor de gevolgen van negatieve reviews. En dat snap ik, negatieve reviews hebben ook daadwerkelijk effect op het aantal verkopen. Maar ik zou je willen aanmoedigen toch de stap te maken. Simpelweg omdat ook de negatieve reviews, hoe gek dit ook klinkt, bijdragen aan je geloofwaardigheid. Er bestaat geen bedrijven die geen fouten maken, waar alle klanten 100% tevreden zijn. Dit is onrealistisch en zal bij de consument dan ook twijfel aanwakkeren. 

Daarnaast kan je negatieve reviews ook positief bekijken. Zie het als ongevraagde feedback 😉. Je kunt hier ontzettend veel van leren, want hoe had je deze situatie kunnen voorkomen? Door open te staan voor feedback kan je jouw product of dienst optimaliseren. 

Welke vormen zijn er?

Hopelijk heb ik je inmiddels kunnen overtuigen van de voordelen van reviews. Er zijn verschillende manieren waarop je reviews kunt verzamelen en tonen. 

Google reviews

Via Google reviews kunnen consumenten hun mening achterlaten op Google bedrijfspagina’s. De consumenten kunnen een beoordeling plaatsen op basis van een sterren schaal van 1 tot 5. Optioneel kan hierbij een korte tekstuele toelichting ingevuld worden. 

Google review Takt Online
Google review Takt Online

Het voordeel van Google reviews is dat deze makkelijk te verzamelen zijn en natuurlijk bijdragen aan de online vindbaarheid van een website. Zoals ik eerder al aangaf, houdt Google niet van bedriegers. Bedrijven hebben dan ook (vrijwel) geen controle over de reviews die consumenten plaatsen. 

Website reviews

Het is ook mogelijk om op je eigen website reviews te verzamelen. Dit kan je automatiseren of simpelweg handmatig opvragen en plaatsen. Het voordeel van het verzamelen van reviews op je eigen website is de controle die het met zich meebrengt. Je kan namelijk zelf bepalen welke reviews je wel of niet wilt tonen en daarnaast kan je verschillende verschijningsvormen gebruiken. Bijvoorbeeld korte en lange reviews. Het nadeel is dat bedrijven snel geneigd zijn enkel de positieve reviews te tonen, wat ten koste gaat van de betrouwbaarheid. 

Voorbeeld reviews Florafy
Voorbeeld reviews Florafy.nl

Externe reviews

Naast Google zijn er onafhankelijk bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het verzamelen en tonen van reviews. Denk bijvoorbeeld aan Trustpilot of Kiyoh. Deze onafhankelijke bedrijven brengen veel voordelen met zich mee. Zo hebben ze alle processen geautomatiseerd. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een aantal dagen na een nieuwe bestelling automatische een review mail te versturen. Hierdoor is het mogelijk om op een consistente en efficiënte manier reviews te verzamelen. Maar één van de grootste voordelen is het feit dat deze partijen onafhankelijk zijn en vaak een grote naamsbekendheid en hoge betrouwbaarheid hebben. Want wie kent Trustpilot nou niet? 

Kiyoh Florafy
Voorbeeld Kiyoh Florafy.nl

Conclusie

Consumenten hechten steeds meer en meer waarde aan online vertrouwen. Gelukkig kun je hierop inspelen door sociaal bewijs te tonen in de vorm van reviews. Door online reviews te gebruiken verhoog je jouw betrouwbaarheid en verbeter je de vindbaarheid binnen Google. Dit heeft beide een positief effect op het aantal verkopen of aanvragen. Daarnaast is het een uitstekend middel om feedback te verzamelen waarmee je jouw product of dienst verder kan optimaliseren. 

Daarom mijn advies, begin gewoon. Ga in gesprek met huidige klanten. Vraag wat ze vinden van jouw product of dienst en laat ze hierover vertellen. 

Wil jij direct aan de slag met Google Reviews? In onze tip vind je praktische informatie. Ben je benieuwd hoe reviews jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem dan contact met ons op.