ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent Wanneer is een design perfect? - Takt Online - Tips en meer!
Design & strategie
9 minuten leestijd, 1 oktober 2020

Wanneer is een design perfect?

Dennis van der Graaf

Heb je vragen?

Neem contact op met Dennis van der Graaf als je meer wilt weten. Hij helpt je graag!

Contact

Hoe kom je tot het perfecte design? Het zal misschien hard klinken en in jouw zoektocht naar het perfecte design is dit waarschijnlijk het laatste wat je wilt horen. Maar het perfecte design is onbereikbaar. In ieder geval, dat heeft de hedendaagse tijd ons aangetoond. Want wanneer een design perfect is, is het ultieme doel bereikt. Aanpassingen zouden in zo’n geval overbodig zijn. Kan jij iets opnoemen wat de mensheid heeft gemaakt en in de afgelopen 100 jaar onveranderd is gebleven qua design? Zo ja, laat het ons alsjeblieft weten! Zo niet, lees dan verder om te ontdekken hoe je in ieder geval zo dicht mogelijk in de buurt komt van een optimaal design. 

Wat bedoelen we eigenlijk met design?

Voordat we op zoek kunnen gaan naar een optimaal design, is het verstandig om er eerst achter te komen waar we nu eigenlijk over spreken. Het woordje design wordt in het Nederlands simpelweg vertaald naar vormgeving. Met vormgeving draait het in de kern om de uiterlijke verschijningsvorm. Vragen die vaak gekoppeld worden aan vormgeving zijn: “Hoe gaat iets eruit zien? Wat is het gevoel? Hoe kan het mooi worden?”. Al draait het met design niet alleen om de uiterlijke verschijningsvorm. Een quote van Steve Jobs luidt dan ook: “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”. De afbeelding hieronder geeft een goed beeld waar het met design in de kern om gaat.

Wanneer we de quote van Steve Jobs erbij pakken, dan wordt duidelijk dat er met design niet alleen gesproken kan worden over het uiterlijke aspect. Zoals de afbeelding weergeeft, ziet de straat er praktisch goed en mooi vormgegeven uit, al blijkt er toch een design fout in te zitten. Want hoe het zou moeten werken, is anders dan hoe het eruit ziet. 

Kan je design dan meer koppelen aan “user experience” in plaats van vormgeving? User experience betekent gebruikerservaring in het Nederlands en is dus vooral gericht op de interactie tussen het product/dienst en de gebruiker, oftewel hoe het werkt. Aan de ene kant kan je zeggen dat design dus eerder gekoppeld kan worden aan “user experience”, aan de andere kant ook weer niet. Want kan er zonder vormgeving wel user experience plaatsvinden? Hierdoor krijg je toch sterk het idee dat design eigenlijk een overkoepelend begrip is voor zowel vormgeving als user experience.

Wanneer je onderzoek gaat doen naar wat er eigenlijk bedoelt wordt met design, stuit je op verschillende interpretaties en definities. Desondanks wordt het woord in de creatieve industrie ontzettend vaak gebruikt. Want aan de ene kant weten we wel wat we ermee bedoelen, maar aan de andere kant kan iedereen een andere invulling geven aan de definitie. Het is daarom verstandig om altijd door te vragen wanneer iemand spreekt van een ‘mooi design’. Want spreekt de persoon over het uiterlijk of de gebruikerservaring?

Wij van Takt Online definiëren design als: “Een overkoepelend begrip waar zowel de vormgeving als de gebruikerservaring onder valt”. Ben je het hiermee oneens? Laat het ons vooral weten! Design kent verschillende perspectieven welke vanuit verschillende inzichten zijn ontstaan. Een fout perspectief bestaat niet, ik zal je in het volgende tussenkopje vertellen waarom.

Design perspectieven

In het verleden heb ik verschillende logo’s, web designs en huisstijlen gemaakt voor bedrijven. Een probleem waar ik vaak tegenaan liep was dat er een meningsverschil ontstond over de vormgeving. Want wat ik mooi en geschikt vond, stond in contrast met wat de ander mooi en geschikt vond. Wat is in zo’n situatie de juiste optie? Welke richting heeft meer potentie? In de loop van de jaren ben ik erachter gekomen dat er drie perspectieven zijn als het gaat om het design van producten/diensten. De drie design perspectieven zijn:

  • Het design perspectief van het bedrijf (Takt Online)
  • Het design perspectief van de klant (Klant)
  • Het design perspectief van de gebruiker (De potentiële gebruiker van de Klant)

Welk design perspectief zou leidend moeten zijn? De één zou zeggen Takt Online, aangezien het bedrijf kennis en ervaring heeft rondom design. Andere zouden zeggen de klant, want de klant betaald en de klant is koning. Een andere groep zou zeggen de gebruiker, want zij zorgen uiteindelijk voor de inkomsten en gaan het product/dienst gebruiken. Nu is er voor elk design perspectief wel wat te zeggen, helemaal bij de ontwikkeling van een nieuwe product/dienst, waarin veel keuzes worden gemaakt op aannames omdat de harde data nog ontbreekt.

Een veel voorkomende methode is dat de klant leidend is en in het midden staat van het designproces. De klant heeft een vraag, Takt Online ontwikkeld het design, de klant beoordeeld het design en bij goedkeuring komt het terecht bij de gebruiker. Wanneer de klant merkt dat zijn “perfecte” design niet werkt bij de gebruiker, trekt deze vervolgens aan de bel bij Takt Online, waarna Takt Online aan een alternatief design gaan werken.

Optimaal perspectief

Als je wilt streven naar een optimaal design, moet er synergie worden gecreëerd tussen de drie verschillende perspectieven. 

Een middenweg, waarin de kern van het design gedeeltelijk alle perspectieven bereikt. Wat ik bedoel met de kern van het design zijn de grote richtlijnen en doelen die aan het design worden gegeven. Het vinden van een middenweg wordt vaak gezien als een grote uitdaging, vooral wanneer iemand standvastig is en moeite heeft met het loslaten van zijn of haar eigen perspectief. Een veelgebruikt spreekwoord in de ‘designwereld’ luidt dan ook: “Kill your darlings”. Een uitdaging voor iedereen die er voor het eerst mee te maken krijgt. Echter is dit wel noodzakelijk om tot het meest optimale design te komen.

Hoe je de communicatie tussen de drie verschillende perspectieven kan stimuleren, is door in contact te komen met elkaar. Laat de designer van Takt Online eens in de belevingswereld van de gebruiker rondlopen. Laat een gebruiker eens een kleine A/B test doen of een prototype gebruiken (later meer hierover). Laat de klant actief opzoek gaan naar waar zijn gebruikers zitten en probeer dat contact vast te houden. De communicatie tussen de verschillende perspectieven is niet iets wat tijdelijk is, maar iets wat zich continue blijft doorontwikkelen.

Een design is namelijk nooit af. De wereld om het design heen verandert continu en daarop moet geanticipeerd worden. Een vernieuwde technologie, de behoefte van de doelgroep of een vernieuwing bij de concurrentie zorgen voor verandering in je eigen design. Als bedrijf moet je wel mee, om de relevantie hoog te houden. Deze veranderingen merk je erg goed bij populaire bedrijven als Facebook, Spotify en Netflix. Het design wat ze bijvoorbeeld 5 jaar geleden aanhouden is compleet anders dan het design wat ze vandaag de dag hanteren. Dit vanwege de veranderingen in de wereld, welke invloed hebben op de verschillende perspectieven.

Tips in het streven naar het optimale design

Laat ik nog even vooropstellen dat ik met deze blogpost jou als lezer niet wil demotiveren in het designproces. Zie het meer als een stukje realisme, wat je beter vooraf dan achteraf kan realiseren. Gelukkig zijn er ook middelen die het designproces kunnen versimpelen en waarmee je sneller tot een optimaal design kan komen. In de projecten die ik de afgelopen jaren heb afgerond hebben een aantal middelen mij daarin erg goed geholpen. Deze deel ik natuurlijk maar al te graag met je!

Tip 1: Het wiel niet opnieuw uitvinden!

Probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden. Verzamel vooraf wat voorbeelden van designs die jou perspectief vertalen. Er zijn verschillende websites waar je veel inspiratie uit kan halen, zoals bijvoorbeeld Behance of Dribbble. Op deze website staan allerlei creatieve creaties die je helpen in het kiezen van een bepaalde richting. Erg handig als je jouw design nog niet helemaal voor ogen hebt. 

Tip 2: Visualiseer de belevingswereld van de doelgroep.

Met behulp van een moodboard wordt de belevingswereld van de doelgroep in de vorm van een visuele presentatie of collage een stuk overzichtelijker. Zitten Takt Online en Klant in dezelfde richting hoe ze tegen de doelgroep aankijken, of zitten er toch wat verschillen in het perspectief? Om dit soort conflicten voor te zijn, is het gebruik van een moodboard erg geschikt. Deze informatie kan je online verzamelen of offline wanneer je in contact komt met de potentiële doelgroep. 

Tip 3: Een huis wordt ook niet gemaakt zonder bouwtekening.

Om tijd te besparen en vooral de focus te leggen in de werking van het design, is het gebruik van wireframes eigenlijk noodzakelijk. De wireframe kan je eigenlijk zien als de bouwtekening van het uiteindelijke product/dienst. Het is een belangrijke stap binnen het designproces wat regelmatig wordt overgeslagen, maar in een later stadium zijn vruchten afwerpt. Er zijn verschillende soorten wireframes, die allen op hun eigen manier waarde leveren. Wil je hier meer over weten? In het artikel “waarom zijn wireframes zo belangrijk” vertelt Patrick je er alles over! 

Tip 4: Kill your darlings!

Ik heb het al eerder in dit artikel benoemd: “Kill your darlings!”. Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik verklappen dat dit lastiger is dan dat het klinkt. Zoals liefde op het eerste gezicht, kan je als persoon ook sterk emotioneel verbonden zijn met een bepaald design. In beide gevallen is het loslaten een hele kluif. Wanneer dit fenomeen zich voordoet is het vooral van belang dat je hier zelf bewust van bent. Je persoonlijke emotie mag namelijk niet in de weg zitten in de realisatie van het optimale design. Begrijp me niet verkeerd! Hiermee bedoel ik niet dat je jouw darlings gelijk weg moet gooien wanneer deze situatie zich voordoet. Maar wees er bewust van wanneer je de enige bent die een bepaalde de darling in leven probeert te houden.

Tip 5: Psychologische kleuren

Bij de vormgeving van design zijn er verschillende middelen die helpen bij het kiezen van de optimale kleur. Wanneer je namelijk niet helemaal weet wat voor primaire kleur je wilt gebruiken, kan je altijd terugvallen op de psychologie van kleuren. Zo worden er aan kleuren verschillende associaties gekoppeld. Geel staat bijvoorbeeld voor optimisme, oranje voor vriendelijk, rood voor opwinding en blauw voor vertrouwen. Elke kleur heeft zo zijn eigen associatie en hierover is online veel te vinden. Ik zou je adviseren de psychologie achter kleuren zeker eens op te zoeken. Een simpele zoektocht in de zoekmachine met de woorden “psychologie kleuren” zal je horizon verbreden!

Tip 6: Kleurkeuzes

Nog even een kleine tip als het gaat om het kleurgebruik van het design. Er zijn verschillende websites die je inspireren met verschillende kleurcombinaties. Zo krijg je via de website van coolors.co allerlei verschillende kleur combinaties te zien. Via de website cssgradient.io zie je ook toffe kleurcombinaties, al gaat het hier meer om het verloop van de ene kleur naar de andere kleur. Heb je al een primaire kleur en zoek je een passende secundaire kleur? Neem dan even een kijkje op paletton.com. Hier kan je namelijk passende kleuren vinden voor de gekozen basiskleur. Dit alles om het designproces op het gebied van kleurkeuzes te bevorderen.

Tip 7: Testen wanneer je er niet uitkomt!

De laatste tip wat ik je wil meegeven is het middel A/B testen. Het is een efficiënte manier om je design te optimaliseren. In plaats van een compleet nieuw design te maken en dat vervolgens toe te passen, werk je met A/B testen stapsgewijs naar een geoptimaliseerd design. De naam verklapt het eigenlijk al een beetje. Waar het in de kern om draait is dat je een groep mensen optie A voorlegt en een groep mensen optie B voorlegt. Vervolgens analyseer je welke optie het beste werkt en pas je dat vervolgens toe in het design. Wil je meer weten over A/B testen? In het artikel “klaar voor de toekomst dankzij a/b testen” gaat Patrick dieper in op de voordelen en de verschillende varianten van a/b testen.

…tot slot

Een design kan dus niet perfect zijn. Hoe kan iets überhaupt perfect zijn, als er geen duidelijk structuur is over hetgeen waarover we praten? Desondanks zijn er wel manieren om tot het meest optimale design te komen. Hierin is vooral communicatie en synergie tussen de verschillende design perspectieven noodzakelijk. Het zal een uitdaging zijn om tot een middenweg te komen. Ieder perspectief zal in het designproces wat water bij de wijn moeten doen. Om het designproces naar een optimaal design efficiënter te laten verlopen heb ik 7 tips met je gedeeld. Nu we aan het eind zijn gekomen van dit artikel hoop ik antwoord te hebben gegeven wanneer een design perfect is en streef je dus nu vooral naar een design wat optimaal is!

Wil je samen met Takt Online streven naar een optimaal design? Neemt dan contact met ons op! Doe dit ook gerust wanneer je het artikel interessant vond of op- of aanmerking hebt. Communication is key ;-)!