Terug naar het overzicht

De kracht van social media marketing

Geschreven door Patrick op 6 september 2022

Op internet, op televisie en op straat: de reclames vliegen je om de oren. Dit is niet gek, het is namelijk nog nooit zo makkelijk geweest om een reclame op te zetten. Waar je vroeger alleen met een groot budget in aanmerking kwam voor een reclame in een krant of op de televisie, kun je vandaag de dag met een paar honderd euro op social media snel veel mensen bereiken. Maar hoe pak je dit nou het beste aan? Ik leg het je uit!

Wat is social media marketing? 

Laten we beginnen bij het begin. Social media marketing, wat is dat nou eigenlijk? Dit is een marketingvorm waarbij social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram worden gebruikt om de marketingdoelstellingen te behalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vergroten van de klantloyaliteit of het creëren van naamsbekendheid. Bij Takt Online maken we bij social media marketing onderscheid in drie verschillende doeleinden; luisteren, participeren en initiëren. 

Luisteren

Erachter komen hoe andere over je denken is ontzettend waardevol. Je leert de sterke en zwakke punten van jouw onderneming kennen waardoor je jouw product of dienst vervolgens weer beter in de markt kan positioneren. Luister daarom goed naar wat anderen over jouw onderneming vertellen op social media. Daarnaast is het ook erg waardevol om te luisteren naar wat je concurrenten melden op social media. Hoe meer je weet, hoe beter je beslissingen! 

Participeren

Als je social media marketing succesvol wil inzetten kan je niet alleen maar luisteren. Je moet namelijk een verbintenis weten te creëren met je volgers. Participeren is daarom één van de belangrijkste factoren. Denk hierbij aan reageren, liken en delen. Want even tussen ons: heb jij je wel eens verbonden gevoeld met iemand waarmee je nooit gesproken hebt? 

Initiëren

Als je de kat uit de boom gaat kijken kan het erg lang duren voordat je resultaat behaalt met social media marketing. Neem daarom zelf het initiatief door proactief informatie over jouw onderneming, product of dienst te delen. Ga het gesprek aan of vraag andere om een mening. Wanneer je op een consistente wijze naar buiten treed zal het bereik fors toenemen. 

Social media marketing

De voordelen van social media marketing

We weten nu wat social media marketing is en voor welke doeleinden je dit kan inzetten. Maar wat zijn nou eigenlijk concreet de voordelen van social media marketing? We nemen ze kort even met je door! 

Het vergroten van de naamsbekendheid

Wist je dat 96% van de Nederlanders actief is op één of meerdere social media kanalen? En dat zelfs de 65+’ers gemiddeld nog zo’n 82 minuten per dag actief gebruik maken van social media. Omdat er zoveel mensen gebruik maken van social media kan je als onderneming relatief eenvoudig en snel veel mensen bereiken. Daarom is de inzet van social media marketing erg interessant wanneer je de naamsbekendheid van jouw onderneming wil vergroten. 

Kracht van social media lijst
Dagelijks social media gebruik in minuten

Relatief lage kosten

Het aanmaken van een social media account kost niks. Geen dure abonnementen of ingewikkelde aanmeld processen, binnen 5 minuten heb je een account aangemaakt én je eerste post geplaatst. Een kind kan de was doen! Let op, dit betekent niet dat de inzet van social media marketing voor jouw als bedrijf ook geheel gratis is. Het bedenken van contentvormen, het schrijven van content, het maken van foto’s of het adverteren op social media kan veel geld kosten. Juist, kan! Het fijne aan social media marketing is dat je eenvoudig grip kan houden op de kosten. Zo kan je bijvoorbeeld eerst zelf starten voordat je in zee gaat met een bureau of freelancer. 

Het onderhouden van klantrelaties

We hoeven je waarschijnlijk niet uit te leggen waarom het belangrijk is om een sterke band te hebben met je klanten. Wist je dat social media marketing de ideale manier is om met je klanten in contact te staan? Op social media is het voor klanten erg eenvoudig om vragen te stellen, te reageren op vragen of problemen op te lossen. Daarnaast werkt het vertrouwen op wanneer een potentiële klant ziet dat jouw onderneming zijn best doet om de relatie met de klant goed te onderhouden. 

Verkoop stimuleren

Ondanks dat wij afraden om social media marketing enkel in te zetten om de verkoop te stimuleren, kan het toch een waardevolle bijdrage hebben. Zo stimuleer je jouw potentiële klanten al door ze de juiste informatie op het juiste moment te geven. Daarnaast is het tegenwoordig ook mogelijk om social media marketing in te zetten voor directe verkoop door gebruik te maken van Instagram of Facebook shopping. 

Hoe pak je social media marketing aan?

Social media marketing kan verschillende voordelen met zich mee brengen. Maar hoe pak je dit nou in de praktijk aan? Wanneer je besluit te starten met social media marketing zul je er snel achterkomen dat je niet de enige bent. Het is daarom belangrijk dat je het goed aanpakt. We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet:

Weet wie de doelgroep is

We raden je aan eerst goed naar je doelgroep te kijken. Wie zijn deze mensen? Misschien heb jij wel meerdere klanten met verschillende behoeftes. Probeer een rode draad te vinden in deze verschillen. VInd je dit lastig? Kies dan één doelgroep waarmee je gaat starten. Hiermee vergroot je je slagingskans. Want wanneer je iedereen probeert te dienen, dien je uiteindelijk helemaal niemand. 

Kies het juiste platform

Na het bepalen van de doelgroep kan je het juiste platform gaan bepalen. Stel jezelf hiervoor de volgende vragen; Waar is mijn doelgroep het meest actief? Waar kan ik ze het makkelijkste bereiken? Een voorbeeld: je verkoopt online sneakers voor mensen tussen de 20-30 jaar, kijk dan eens naar Instagram. Is jouw product wat duurder of richt je jezelf op een oudere doelgroep, dan is het verstandiger om naar Facebook en/of LinkedIn te kijken. Is jouw doelgroep juist jonger dan 20 jaar? Kijk dan eens naar Snapchat en/of TikTok. Belangrijk is dat je deze vragen vanuit je doelgroep beantwoord en jezelf niet te veel laten leiden door je persoonlijke voorkeur. 

Begin met een plan

Wil je ons één ding beloven? Wanneer je besluit te starten met social media marketing, maak dan eerst een plan. We zien helaas te vaak dat bedrijven zonder concreet plan beginnen met social media marketing. Het gevolg hiervan is dat het vaak bij een paar foto’s blijft en de interactie wegblijft. Omdat de gewenste resultaten wegblijven wordt de handdoek al snel in de ring gegooid. Maar is het maken van een plan niet veel werk? Nee hoor! Je kunt klein beginnen door op papier te zetten hoe vaak je wilt posten, hoe laat je op de dag wilt posten, welke informatie je graag wilt overbrengen aan de doelgroep, op welke actualiteiten je gaat inhaken en de actie die je wilt activeren bij de doelgroep. Neem hierin de drie verschillende doeleinden mee die we eerder in dit artikel hebben besproken: luisteren, participeren en initiëren. Dit vergroot je slagingskans, beloofd! 

De juiste content

Last but not least: de juiste content. Dit is misschien wel het lastige onderdeel van allemaal. Want, wat is nou de juiste content? Om dit te bepalen stellen wij altijd de volgende vraag: waarom zou de doelgroep iets om jouw content moeten geven? Of sterker nog: waarom zou de doelgroep besluiten om jouw actief te volgen? Als je echt weet wie je doelgroep is, kun je deze vragen waarschijnlijk goed beantwoorden. Lukt dit niet? Ga dan eens het gesprek aan met je klanten. Stel ze vragen en anticipeer hierop. 

Heb geduld! 

De kracht van social media marketing komt voort uit de connectie die je kunt leggen met jouw (toekomstige) klanten. Blijf daarom consistent aanwezig op je kanalen en ga actief participeren en initiëren. Zie je niet gelijk resultaat uit je inspanningen? Geen zorgen, wanneer je je aan het plan houdt komt dit vanzelf. 

Heb je vragen over de voordelen van social media? Of ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op! Wij denken graag met je mee.

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen in onze kennisbank