Is een website tegenwoordig overbodig?
Vandaag de dag zijn er veel manieren om online aanwezig te zijn en daarbij dus ook talloze manieren om jouw online doelen te behalen. Een website of webshop is één van de meest voorkomende manieren. Echter zullen wij in een gesprek de eerste zijn die toegeeft dat een website of webshop echt niet altijd nodig is. Zelfs niet wanneer je aan de slag wilt gaan met het online verkopen van producten. Want er leiden meerdere wegen naar Rome. Maar hoe weet je nou of een website de juiste weg is?
Pagina inhoud
Niet op gevoel maar met een doel
Veel bedrijven denken een nieuwe website nodig te hebben puur op ‘gevoel’. Wanneer wij vragen waarom ze een nieuwe website nodig hebben, krijgen we vaak hetzelfde antwoord. ‘Mijn concurrenten hebben ook een website’ of ‘Anno 2020 tel je zonder website niet mee’. Het specifieke doel van hun website wordt vaak vergeten. En dat vinden wij zonde! Want zoals eerder benoemd, leiden er meerdere wegen naar Rome. Vandaar dat wij onze opdrachtgevers altijd vragen wat zijn of haar online doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld je bezoekers informeren over jouw bedrijf of wil je echt met ze in contact komen? Want zonder bestemming kan je een route niet bepalen.
Weet precies wie je doelgroep is
Wanneer je hebt bepaalt wat jouw online doelen zijn is het tijd voor de volgende stap: het leren kennen van je doelgroep. Eigenlijk is dit net zo belangrijk als het vaststellen van jouw online doelen. Want wanneer jouw online doelen niet aansluiten bij jouw gewenste doelgroep heb je een probleem. Vandaar dat het van cruciaal belang is dat je jezelf verdiept in de doelgroep. Alleen zo leer je of een website overbodig, of juist essentieel is. Gaat het om een jonge doelgroep? Misschien kan je via Instagram of TikTok veel beter je doel bereiken dan via een website. Gaat het om een oude doelgroep? Wel eens aan e-mail campagnes gedacht?

Hoe leer je de doelgroep kennen?
Het leren kennen van je doelgroep is niet eenvoudig, het vereist tijd en doorzettingsvermogen. Maar wij beloven je, het is alle moeite dubbel en dwars waard! Online enquêtes, online MVP’s (minimum viable product) en directe gesprekken met je doelgroep leveren interessante en bovenal onverwachte inzichten.
Voor één van onze klanten, Zowmooj, hebben wij een webshop ontwikkeld voor stalen binnendeuren specifiek gericht op de consumentenmarkt. Het bedrijf was al een aantal jaar offline actief in de zakelijke markt en zag de online consumentenmarkt als een nieuwe uitdaging. Echter had het bedrijf geen idee wie die particuliere kopers zijn en wat hun behoeftes zijn in hun koopervaring. Door in gesprek te gaan met deze doelgroep hebben wij kunnen achterhalen hoe hun ideale koop ervaring er online uitziet. Deze bevinden zijn essentieel geweest in het inrichten van zowel de webshop en de overige kanalen als de algemene dienstverlening.
Ja, er leiden meerdere wegen naar Rome. Bij sommige bedrijven zien wij dat het ontwikkelen van een nieuwe website overbodig is. Dit omdat hun doelgroep zich voornamelijk offline bevindt of omdat er simpelweg andere online kanalen interessanter meer potentie hebben. Kortom; je weet pas of je een website essentieel is als je weet wat je wilt bereiken en wie je doelgroep is.
Wat is het ideale kanaal voor jouw doelgroep?
Weet jij niet zeker of een website voor jouw bedrijf overbodig is of juist essentieel? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op via de contactpagina of plan een belafspraak in via de onderstaande knop.