5 tips om als webshop alles uit e-mailmarketing te halen!
Geschreven door Patrick op 6 september 2023
Heeft e-mailmarketing zijn hoogste tijd gehad? Sommige mensen denken van wel. Maar één blik op je inbox bewijst waarschijnlijk het tegendeel. Veel kleine bedrijven lijken de kracht van e-mailmarketing weer te herontdekken. Dit om op het juiste moment de klant met relevante, persoonlijke informatie te benaderen.
Wil je beginnen met e-mailmarketing? Of wil je juist je e-mailmarketing uitbreiden? In dit artikel geven wij je 5 tips om meer omzet uit jouw webshop te halen met e-mailmarketing.
Wat is e-mailmarketing
Bij “e-mailmarketing” denk je waarschijnlijk aan het versturen van updates of promoties. Dit klopt helemaal! E-mailmarketing is namelijk het per e-mail verzenden van een marketingboodschap naar potentiële en bestaande klanten met als doel om te informeren, loyaliteit te creëren en/of te verkopen. Dit kan je op veel verschillende manieren doen, de één eenvoudiger dan de ander.
Het belang van e-mailmarketing voor webshops
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Zoals de naam al zegt: je staat direct in contact met je (potentiële) klanten. Waarom dit waardevol is? Het maakt je onafhankelijk én je kunt de omzet van jouw webshop op verschillende momenten een boost geven.
Met e-mailmarketing verzamel je een groep loyale (potentiële) klanten. Er staat niemand tussen jou en deze groep klanten, wat ontzettend waardevol is. Je bent namelijk niet afhankelijk van externe partijen zoals bijvoorbeeld social media kanalen. Simpel voorbeeld: Facebook besluit jouw bedrijfsaccount te blokkeren of nog erger, volledig offline te halen. Je kan dan niet meer in contact komen met de volgers die je hebt opgebouwd. Met e-mailmarketing loop je dit risico niet en kun je ten alle tijden in contact staan met je (potentiële) klanten.
Je kunt op verschillende momenten direct contact zoeken met (potentiële) klanten om de omzet in jouw webshop te boosten. Wij geven je 5 tips!
1. Segmenteer je nieuwsbrief voor meer interactie
De e-mail nieuwsbrief is misschien wel de meest voor de hand liggende manier van e-mailmarketing. En misschien maak jij hier nu al wel gebruik van. E-mail nieuwsbrieven zijn niet voor niks zo populair, ze zijn simpelweg heel effectief.
Zoals hierboven al benoemd is e-mailmarketing een vorm van directe marketing. Je kunt je klanten daarom heel specifiek aanspreken op basis van bepaalde kenmerken. Hoe specifieker je de klant aanspreekt, hoe effectiever je e-mailmarketing campagne zal zijn. Met andere woorden: maak niet één grote e-mail lijst, maar segmenteer en personaliseer.
Hoe start met je met segmentatie en personalisatie? Stap voor stap! Kijk bijvoorbeeld naar demografische factoren. Kun je jouw assortiment onder verdelen in producten voor mannen en vrouwen? Verdeel jouw mailinglijst dan ook onder in mannen en vrouwen. Verkoop je verschillende product categorieën zoals sporthorloges en sportkleding? Segmenteer jouw mailinglijst dan ook op basis van interesses. Personaliseer vervolgens jouw nieuwsbrief op basis van deze demografische gegevens en interesse. Dit zal niet alleen leiden tot meer omzet uit je campagnes, je (potentiële) klanten zullen zich ook minder snel uitschrijven.
2. Verhoog je omzet met een verlaten winkelwagen campagne
Heb jij wel eens een product in je winkelwagen gestopt en vervolgens de website verlaten? Waarschijnlijk wel! Twijfel, onduidelijkheden, hoge verzendkosten of toch nog even kijken bij een concurrent. We noemen dit een verlaten winkelwagen, een veelvoorkomend fenomeen bij webshops.
Met een geautomatiseerde e-mail campagne kun je deze potentiële klanten terug naar je website trekken en je omzet verhogen. Deze e-mail hoeft niet complex en opdringerig te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een reminder sturen waarin je vermeld dat je het product nog even voor de klant hebt bewaard.
Wist je dat de gemiddelde conversie ratio van “verlaten winkelwagen e-mails” 10% is? Dit klinkt misschien laag, maar dit is ontzettend goed. Deze omzet was je in eerste instantie namelijk verloren.
3. Vergroot je betrouwbaarheid met geautomatiseerde reviews
Wat geeft meer vertrouwen: een webshop met 3 reviews of een webshop met 305 reviews? Weinig mensen zullen nu voor de 3 reviews kiezen. Het aantal reviews heeft namelijk een positief effect op de betrouwbaarheid van een webshop. Mits de reviews positief zijn natuurlijk.
Een relatief eenvoudige manier om reviews te verzamelen is door klanten die een bestelling hebben geplaatst na te mailen. Doe dit bijvoorbeeld twee weken nadat de klant de aankoop heeft gedaan. Daarnaast is het belangrijk dat je het review proces voor de klant zo eenvoudig mogelijk maakt. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Reviews of Kiyoh. Vraag daarnaast ook naar de eerlijke ervaring van de klant. Laat iemand een keer een wat mindere review achter? Geen zorgen! Dit toont alleen maar aan dat je een legitiem bedrijf bent. Want laten we eerlijk zijn, 305 reviews zonder één negatief punt zorgt voor twijfels toch?
4. Oude klanten bieden nieuwe kansen
Oude klanten kunnen ontzettend waardevol zijn. Deze klanten waren namelijk al overtuigt van jouw webshop: ze hebben namelijk al een bestelling geplaatst. Een e-mailcampagne gericht op inactieve klanten kan daarom ontzettend effectief zijn. Stuur ze een e-mail met een interessant aanbod of bijvoorbeeld een kortingsode om ze opnieuw te activeren.
Het activeren van oude klanten is vooral relevant voor “fast moving consumer goods”. Dit zijn over het algemeen de wat goedkopere producten met een relatief korte levensduur. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleding en interieurproducten. Verkoop je grotere en duurdere producten? Volg oude klanten dan pas na één of twee jaar op.
5. Maak van e-mailmarketing al vóór de lancering een succes
Deze tip is vooral interessant voor startende webshops en webshops die regelmatig productlanceringen hebben. Want waarom zou je wachten met de inzet e-mailmarketing tot jouw website live is of de producten zijn gelanceerd? Hoe eerder je start, hoe beter het resultaat!
Maak gebruik van landingspagina’s waar potentiële klanten zich alvast kunnen inlezen en zich kunnen inschrijven voor de e-mail campagne. Stuur via e-mail campagnes regelmatig updates naar deze potentiële klanten om ze langzaam warm te maken voor de productlancering of live gang. Zo maak je het grote moment nog succesvoller!
Hulp nodig bij de inzet van e-mailmarketing?
Heb je vragen over de inzet van e-mailmarketing of heb je behoefte aan ondersteuning? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen ja graag verder.